Tillaging av beslag og beslag dimmensjonering

Riktige beslag er viktige for en funksjonell rigg.
De må også være solide. Og helst pene.

Oppdatert 11 Mars -2009

Generelt om sveising av båtbeslag

Det som skiller skipsbeslag fra vanlig sveising, er at alt skal være gjennomsveiset, slik det er på rørsveising. Beslagene skal ha 100% styrke og må ikke ryke. De skal også holde veldig lenge, dvs de skal aldri ryke av tretthetsbrudd. Det må derfor lages fuger slik at det blir gjennomsveis.

Det skal også bygges opp godt med sveis så det blir en pen hulkil uten bruddanvisning. Sveisen skal slipes pent tilslutt.

Sveises med pinner, må all slagg slipes bort. Den minste pore med slagg fører til at galvaniseringen ikke fester.

Etter sveising bør hele sveiseområdet glødes ut. Dette kan gjøres med gass eller i en esse. Det fjerner spenningene som oppstår med sveisingen. Spenningene som oppstår ved sveisingen er et problem hvis det ikke kontrolleres. Sveiser du 4 øyer på en ring, blir den delvis firkantet. Det kan forhindres ved å sveise på 2 avstivere diagonalt, en på hver sin side.
Jeg har sveiset en del beslag med gass, acetylen. Det var faktisk veldig effektivt. Når du først har fått området glødende, er det bare å fylle på med sveisetråd. Vel, bare, bare var det likevel ikke. Det kan lett bli lagdeling hvis man ikke holder badet perfekt flytende. Men det fine var at det ikke blir spenninger og ikke noe slagg å fjerne. Men nytter ikke å ta pause, telefon! Da må det varmes opp på nytt. Fint om andre som har prøvet dette gir meg tilbakemelding.

Ringer lages best varmsmidd.
Men valsede ringer er også bra og de kan en mekanisk bedrift lett lage for en rimelig penge.
Fint om ringen får litt bue, ”vogge” så er det ikke en skarp kant som graver seg inn i rundholtet når ringen slås på. En gang fikk jeg laget ringen av tykt gods og fikk den dreid til mastens spissing. Passet perfekt på men var en dyr løsning.
Men ikke avkapp av rør! Det blir ikke bra, ”vedretningen” går feil vei og stålet kan kreve spesial elektroder.

Hull for bolter må lages 1 mm større enn bolten pga av galvaniseringen. Men ikke lag mer hvis bolten skal klinkes. Ikke forsenk heller hvis bolten skal klinkes, bare ta graden så vidt lite grann.
Hvis det ikke skal klinkes, kan hullet gjøres noe større, særlig hvis bolten kan komme litt ut av vinkel, f.eks. røstjern.

Materiale kan være jern, syrefast eller bronse.
Jern er mye lettere å smi og bearbeide. På rundholtene er ikke rust noe problem. På skroget kan det begynne å ruste tidligere da det her jo er mye saltvann. Problemet er også at galvaniseringen gjerne blir noe skadet ved montering. Så det er ikke dumt å lage disse beslagene i syrefast eller bronse.
Syrefast er litt problematisk med overflate rust, særlig etter smiing. De burde helst poleres. Men det er ikke så pent på en tradisjonell båt. Etter sliping eller polering kan de glass eller sand-blåses. Da ser de nesten ut som galvaniserte. Det er da også lettere å få maling til å henge.
Bronse kan støpes etter tremodeller og støpingen er ikke dyrt. Men det er litt jobb med tremodellen og litt etterarbeid med sliping. Vær også obs på konstruksjonen slik at den er lett å støpe så det ikke oppstår støpefeil.

Øyer / Lepper / Ører

Kjært barn har mange navn. Jeg kaller det øye når det er laget av rundtjern og leppe hvis det er laget av flatjern.

Jeg synes øyene av rundtjern er best. De blir mye penere enn lepper av flatjern og sparer en masse sliping. De fleste øyer/lepper skal det kroker i og når de beveger seg blir de slitt av skarpe kanter.

Ringer til øyer lages lett ved å ”trille” en et rundtjern rundt en stang i spiral. Sveis fast enden først. Så varmer du rundtjernet glødende og bøyer det rundt og rundt. Lag en lang spiral. Når det kaldt igjen, kapper du langsetter med vinkelsliperen. De skjeve ringene klemmer du nesten rette i skrustikka og helt rette med litt banking. Med esse kan du gløde dem og banke dem rette.

Innvendig diameter er passe med 2-3 ganger rundtjernets tykkelse.

Dimensjoner

Dimensjonene må også sees i lyset av båtens tyngde og hva som festes i den enkelte ringen. F.eks. kan en toppring til lettværs jager være mye lettere dimensjonert enn beslagene til hovedfallene.

På små båter rundt 30 fot kan flatjernet til ringene være 50 x 6 mm.
På mellomstore båter 35-42 fot kan flatjernet til ringene være 60 x 8 mm
På større båter 40-60 fot kan flatjernet til ringen være 70 x 8 mm
På enda større båter 70 x 10 mm

Øyer (lepper) anbefales laget av rundtjern. Hull dia = dobbelt av rundtjern tykkelse.
Lepper av flatjern anbefales kun der hvor lepper skal boltes sammen.
Øyene på båter under 38 fot kan være 12 mm rundtjern.
Øyene på 35 – 42 fot kan være 16 mm rundtjern.
Øyene på båter over 40 fot kan være 20 mm rundtjern.

 

 Jul-Nielsen Trebåtservice
Jeppe Jul Nielsen
Trebåt: Konstruktør & Konsulent
Tyriveien 1 - 4950 Risør
Tlf 3715 3144
Mob 9077 8929
 
Email: jeppejul(at)online.no

Tilbake til åpningsside