Tanker om Regattaene for skøytene
Jeg har lenge syntes at Færdern og Hollendern har utspilt sin rolle som regattaer for skøytene. Da nye Færdern med innkomst i Horten ble innført, ble starten for skøytene kl 22.00 fredag kveld. Dvs vi rakk så vidt å starte før vinden døde ut. Strømmen og lett nordavind førte oss imidlertid ned til Færder i løpet av natten. Kryss innover i nordavinden var ofte vanskelig men ofte kom sønnavinden utpå lørdag og feide i mål. Senere er starten flyttet til 18:00. Det er da lengre seilas før vinden løyer, men må ta fri hele fredagen. Færdern i Horten var ok i begynnelsen, men det var sjelden holdt av plass til skøytene i havna, så skøytene ble spredd i havna. I tillegg har det vært mye surr fra KNS med resultatlister, tidstillegg for ditt og datt, og dyrt. Jeg fikk nok for lenge siden. Hollendern ble heller ikke den samme etter at de moderne båtene begynte å starte i Son. Det blir mye de samme problemene som i Færdern, dårlig plass i havna m.m. se over. I tillegg er regattaen flyttet et par uker fram så det er
større sjanse for vindstille. Nye baner har for så vidt vært ok å prøve ut, men jeg synes det er unødvendig å risikere problemer med nyttetrafikken ved å legge kryssing av fjorden på verst mulig måte. Å kysse fjorden 90 grader på leden ved Gullholmen eller
rett etter start er jo verste måten å krysse på. Gullholmen er trangeste
stedet i fjorden samt at skipene legger om kursen akkurat der. Med tvungen 90
grader kryssing av leden, er det som å krysse en 4 felts motorvei på gitt
tidspunkt uavhengig av trafikk. Om ikke det skjer kollisjoner, vil båter som
må snu for å vike få mye av seilasen ødelagt. |
Nye
seilaser Jeg har derfor siden medio 90 tallet ytret ønske om at SSCA arrangerer egne seilaser. Deltagelsen i regattaene er betydelig redusert og jeg tror det er verdt å prøve noe nytt. |
Vårregattaen Etter at Sail Isegran ble etablert, har jeg foreslått at vårregattaen
kan ha 2-3 varianter. Når pinsen er sen, som den var i 2006, 2009 og nå i 2011,
neste gang i 2014, så seiles det rundt Færder, stake syd om Søstrene, stake
utenfor Hankø og så mållinjen til Isegran. Mellomårene seiles det en lengre baneseilas men vekslende
start i Son, Moss eller Horten. 2008 -2010 arrangerte SSCA baneseilas fra Moss. Dette var
et meget hyggelig arrangement med god deltagelse, særlig i 08 & 09. Men
jeg syntes det var for mye fokus på festen i land. Banene var korte, ble
avkortet så vi var i mål i 16 tida, og festen i land var ikke særlig første
året, men bedre i 2010. I år, 2011, er regattaen lagt til medio august. Litt
tidlig synes jeg, større sjanse for vindstille og litt for tidlig etter
sommeren. |
Høstregattaen Arrangeres fra Son, begynnelsen/medio september. Gjerne sammen med KTK. Ikke nødvendigvis arrangement i land, kanskje pubene på land holder for de som vil i land? Banen bestemmes etter vindforholdene, helst så de siste båtene er i mål innen f.eks. 22:00. Med vestavind eller østavind, må banen legges så det ikke bare blir sløreseilas. Premieutdeling på brygga søndag. |
Det hadde vært fint hvis det ble
flere skøyter med i disse regattaene.
Det har ikke vært noen øket deltagelse siden midt på 70-tallet.
Hva er det som kan friste flere
båter til å være med?
Oppdatert 1/3-2011
Opprettet 30 nov. 1998.
Tilbake til JJN hjemmeside – www.jul-nielsen.no
Jeppe Jul Nielsen
Trebåt: Konstruktør & Konsulent
Tyriveien 1 - 4950 Risør
Tlf 3715 3144
Mob 9077 8929
Email: jeppejul(at)online.no
OBS! ”@” er her erstattet med” (at)”så du må sette inn @ for at adressen skal virke.
(Dette er gjort da visstnok virus og spam automatisk søker opp emailadresser på hjemmesider)