VELSIA ex FANTOM's historie
www.jul-nielsen.com/VELSIA.htm
Skrevet av Jeppe Jul Nielsen www.jul-nielsen.no
Velsia
under Trebåtfestivalen 2011. Foto: Leif Sigvaldsen, Skien
VELSIA ble bygget av Colin Archer i 1890 som lystbåt.
Navnet var da FANTOM og ble bygget etter samme tegning som VINGA
som ble bygget til Gøteborgs Segelsälskap i 1886.
Men FANTOM ble litt forstørret og strukket.
Lengden ble således 35,5’ med 3,35 m bredde mot VINGAs
32,3’ x 3.10 m.
VELSIA er således en slank og
skarp båt med lavt fribord. All ballast er i den lange og brede
jernkjølen på 4 tonn.
Venus
og Velsia i Risør 1991.
VINGA-tegningen har forstevnprofil som losbåt
men midtspantet er dypere.
Midtspant og akterskip er nesten
identisk med VENUS (1889) og det kan da se ut som VINGA var en
forløper til VENUS.
FANTOM’s rigg var gaffel i
motsetning til VINGA som opprinnelig hadde spririgg uten klyver.
Riggtegningen til VINGA i Colin Archer boka til Sandnes er
således FANTOMs rigg, spririggen kan sees i svakere blyant på
originaltegningen i Larvik.
Velsia's eiere:
Candia
og ungene i Norge
1990.
VELSIA eies idag av David og Candia Cox og deres sønn
George.
Sistnevnte seilte båten til Risør
Trebåtfestival sist høst og har ligget i Risør i
vinter.
Familien Cox har hatt båten i siden 1950 hvilket betyr 61 år og over halve båtens lange liv pr. i dag.
I 1890 var det Westye O. Sørensen i
Fredrikstad som bestilte båten. Han hadde den til 1900 og
deretter antageligvis hans sønn til 1911.
I denne tiden
var båten aktiv i regatta og fikk mange premier.
Sølvplakettene er den dag i dag ombord skrudd fast på
dekksbjelken midt i salongen.
Som kuriositet kan nevnes at i regattaen utenfor
Tønsberg i 1898 så fikk FANTOM andre plass etter JÆRBUEN
(da NANNA 1898).
JÆRBUEN har vært i Tysk eie lenge,
men er nå kjøpt tilbake til Norge av Larvik
Sjøfartsmuseum. http://www.op.no/nyheter/article2890564.ece
VELSIA & JÆRBUEN (FANTOM & NANNA) lå side om
side på Trebåtfestivalen i Risør i 2010; VELSIA’s
120 års jubileum.
Velsia
under Trebåtfestivalen 2011. Foto: Leif Sigvaldsen, Skien
Dette er premiene:
1892 – 3dje Premie Horten 9 juli. (1. Mignon,
2. Venus – Bane: Horten-Revlingen-Slagenstangen-Store
Sletter-Horten)
1893 – 2dre Premie Langesund 9 august
(1.Mignon 3. Asra)
1894 – 2 dre Premie Hankø 24
juli
1895 – 1 ste Premie Kristiansand 26 juli
1896 –
2 dre Premie Moss 29 juli
1898 – 3 dje Premie Hankø
10 juli
1898 – 2 dre Premie Vallø 30 juli
(Tønsberg)
1902 – 3 dje Premie Narverød
(Tønsberg) 15 juli
1903 – 1 ste Premie Narverød
(Tønsberg) 20 juli
1903 – 1 ste Premie Marstrand
Fra 1911 til 1936 skiftet båten eiere og navn
flere ganger.
Først Skipsreder H. Jacobsen, så
1914-1920 var eier den Britiske Visekonsulen i Oslo, H. Charles Dick.
Det er uvisst om båten var England i denne perioden, men de
neste eierne var Norske: K. N. Vegard, Enoch Jacobsen, Thorolf
Wikborg og Jens Hiorth.
Fantom
i Thorolf Wikborgs eie på trettitallet.
Wikborg
familien på tur.
Men i 1937 kjøpte Henry Gutzeit båten.
Vi antar at Henry var i familie med tyskeren Friedrich
Wilhelm Gutzeit (1802–71)
som kom til Norge
som ung mann. Han bodde først i Drammen men flyttet etterhvert
til Fredrikstad. Han var konsul (tysk?) og etablerte sagbruk i Norge
og Finland. Sønnen Hans Gutzeit
overtok farens firma. Hans sønn igjen Carl Benjamin Gutzeit
var en ivrig seiler og ca 1912 eide han en Johan Anker bygget
10-meter "Magda VII" (senere "Adorna"). Han
var på den tiden norsk konsul i Nantes i Frankrike og døpte
båten om til "NOREG".
Henry Gutzeit (sønn,
nevø?) døpte om VELSIA til NOREG II og
seilte til Frankrike. (Hans neste båt het NOREG III)
Fra
1938 la han båten i Hamble River og la båten ut for salg.
Leslie Hinton kjøpte båten der i 1942 og ga henne navnet VELSIA. Davids far Philip Cox kjente Leslie og var mannskap fra 1946 da det ble lov å seile igjen etter krigen.
Phillip med noen venner kjøpte båten i
1950 da Leslie giftet seg og emigrerte til Canada. Heldigvis fikk
ikke Leslie lov av kona å seile båten over.
David
vokste således opp med VELSIA.
Phillip seilte til Norge i
1957 og møtte mange i Archer familien og familie av tidligere
eiere.
Vinteren 57/58 ble båten lagt i opplag i København
med retur til Norge igjen før kursen ble satt hjem til Hamble.
Senere gikk en tur til Irland og mange turer til Frankrike.
Eierne og deres bosted. Dette er noe usikkert, så hvis noen har utfyllende opplysninger så hadde det vært fint.
1890-1900 - Westye O. Sørensen.
Fredrikstad
1900-1911 – Lars R. Sørensen,
Fredrikstad
1911-1913 – Skipsreder H. Jacobsen, Fredrikstad
? (Langesund?)
1913-1919 - Britiske Visekonsulen i Oslo, H.
Charles Dick
1919-1923 – Konsul (Svensk konsulat) Knut N.
Vegard, Fredrikstad (født i Risør/Vegardsheien)
1923-1925
– Bjergningssjef Wilhelm Enok Jacobsen, Oslo/Åsgårdstrand
(tidl. Fredrikstad & Moss) (også omtalt som Enoch
Jacobsen)
1925-1936 – Thorolf Wikborg,
Drammen/Oslo
1936-1937 – Jens Hiorth, Høvik/Lyngør
1937-1942
– Henri Gutzeit, St. Sevrom/St. Malo
1942-1950 –
Leslie Hinton, Hamble River
1950-1980 – Philip Cox &
David Godsal, Hamble River
1980- 2009 - David Cox, Falmouth
2009-
- David Cox & George Cox, Falmouth
Navnene på båten har vært omtrent som følger:
1890-1915 – FANTOM
1915-1920
– SEAGULL
1920-1933 – FANTOM? (RUTTA?)
1933-1937 –
FANTOM
1937-1948 -
NOREG II
1942- - VELSIA
Velsia
under Trebåtfestivalen 2011. Foto: Leif Sigvaldsen, Skien
Jeg møtte VELSIA første gang da jeg
gikk på skole i Southampton 1975 og bodde i skøyta vår,
ex RS 14 STAVANGER,
i samme marina i Hamble river.
Davids første lengre tur på
egenhånd var til Irland i 1977.
David og Candia kom så
og besøkte oss i Risør i 1980 og kom også til
båtens 100 års jubileum i 1990.
De hadde da bestilt
ny mast hos oss på Risør Trebåtbyggeri. Og det var
på tide, for masten brakk 2 ganger i Nordsjøen på
veien over.
Da seilingen på norskekysten den sommeren
således ble amputert, ble de 2 år i Norge,
den gang
med skriftlig tillatelse fra Tollvesenet uten å måtte
betale moms.
Denne gangen måtte betale 8.500 kr i moms og
hk avgift for å ha båten her i vinter.
Båtturister
har nemlig ikke lov å forlate båtene sine i mer enn 6
uker. Få i Norge vet om dette.
Strenge regler møter
utenlandske båtturister i Norge.
Du tror det ikke før
du ser det: Moms for utenlandske
gjestebåter og http://www.yachts-visiting-norway.no/
Les i VG her om Svenske seileres norske toll-mareritt. http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10005785
Les mer i Seilas: http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=497978&cat=6027 og her http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=499772&cat=4913
Heldigvis er det lavere moms for båter over 100
år (antikvitet) ellers hadde de måttet seilt VELSIA til
Sverige høsten 2010 og lagt båten der.
Colin Archer
seilere har via kronerulling bidratt med 5.000 kr for å dekke
denne uforutsette skatt til Norske myndigheter.
David og Candia flyttet til Falmouth i 1984 og båten fikk da ny hjemmehavn etter 46 år i Hamble river.
Med siste års seilas til Norge er det 7de
gangen over Nordsjøen for Cox familien. Denne turen ble seilt
av George på 23 år som derved går i sin fars og
farfars fotspor med samme båt.
Denne turen var heller ikke
helt uten uhell. Denne gangen brakk gaffelen og de måtte inn
til Lowestoft får å få den reparert. Men de rakk
Trebåtfestivalen som planlagt. Les
George's beretning her.
Ellers har VELSIA seilt utallige ganger til Frankrike og deltatt på Brest og Douarnez festivalene i 1988, 96 og 04.
Originalitet
VELSIA er i sjelden original stand. I skroget er kun
et par spantedeler, et par ribber, noen få bordganger og
akterstevntoppen er skiftet.
Det meste av dekksbjelkene, mye av
dekket og hele hytteoverbygget er originalt.
Hyttesidene er i laget med paneler som i
fyllingsdører og dekksplanken er tynn, belagt med seilduk.
I
dag kjenner vi vel dette bare på Jærbuen. Hytta på
Velsia trenger restaurering men det er for dyrt å sette det
vekk så David som er nevenyttig, håper å få
gjort det selv en gang i fremtiden. Men det er også hyggelig å
ha den originale hytta så lenge som mulig.
Wilhelm
Enok Jacobsen og Margarethe Jacobsen på vei til Marstrand 30
august 1924.
Standsmessig oppdekning i det rolige været!
Livbøyen
ligger på hyttetaket som ikke har skyveluke.
Mannskapscockpiten var opprinnelig meget dyp uten
dekksbjelke mot salongen og hyttetaket trengte derfor ikke skyveluke!
Da motor ble innsatt måtte dørken heves og skyveluke
ble montert.
Den første motoren var på 2,5 hk. Den
neste i 1930 en 10 hk FM og nå er det en 16 hk Sabb.
Innredningen var originalt inndelt slik vi kjenner det på VENUS, JÆRBUEN, MARIE m. fl: Salong akter - Lugar midtskips - Bysse forut.
I ca1945 ble den gjort om til vanlig havseiler løsning med bysse og kartbord akter, salong midtskips med loskøye og forpigg med 3 køyer.
Riggen har hele tiden vært gaffel som originalt men en høyere mast ble montert på 30-tallet med tanke på bermuda storseil, men det ble aldri sydd.
VELSIAs seiling sommer 2011:
-
Fredrikstad/ Sail Isegran 11 – 18 juni
- Bygdøy NSM
20-23 juni
- Juli: Oslo-Lyngør-Larvik.
- Colin Archer
Dagene i Larvik 29-31 juli
- Risør Trebåtfestival 4-8
august
- Mandag 15 august satte Velsia kursen mot England igjen og
ankom Lowestoft fredag19 august. Her skal George bo i båten i
vinter og gå på båtbyggerskole. I 2012 er båten
tilbake i Falmouth.
Oppdatert 18 mars
2012
Denne side ble først opprettet 8.4.2011
Jeppe Jul Nielsen
Trebåt:
Konstruktør & Konsulent & Båtutstyr for
trebåter
www.jul-nielsen.no
Tyriveien 1 - 4950 Risør
Tlf
3715 3144
Mob
9077 8929
Email: jeppejul(at)online.no