VELSIA ex FANTOM's historie

www.jul-nielsen.com/VELSIA.htm

Skrevet av Jeppe Jul Nielsen www.jul-nielsen.no


Velsia under Trebåtfestivalen 2011. Foto: Leif Sigvaldsen, Skien

   

VELSIA ble bygget av Colin Archer i 1890 som lystbåt.
Navnet var da FANTOM og ble bygget etter samme tegning som VINGA som ble bygget til Gøteborgs Segelsälskap i 1886.

Men FANTOM ble litt forstørret og strukket. Lengden ble således 35,5’ med 3,35 m bredde mot VINGAs 32,3’ x 3.10 m.

VELSIA er således en slank og skarp båt med lavt fribord. All ballast er i den lange og brede jernkjølen på 4 tonn.


Venus og Velsia i Risør 1991.

VINGA-tegningen har forstevnprofil som losbåt men midtspantet er dypere.
Midtspant og akterskip er nesten identisk med VENUS (1889) og det kan da se ut som VINGA var en forløper til VENUS.

FANTOM’s rigg var gaffel i motsetning til VINGA som opprinnelig hadde spririgg uten klyver.
Riggtegningen til VINGA i Colin Archer boka til Sandnes er således FANTOMs rigg, spririggen kan sees i svakere blyant på originaltegningen i Larvik.

Velsia's eiere:


Candia og ungene i Norge 1990.

VELSIA eies idag av David og Candia Cox og deres sønn George.
Sistnevnte seilte båten til Risør Trebåtfestival sist høst og har ligget i Risør i vinter.

Familien Cox har hatt båten i siden 1950 hvilket betyr 61 år og over halve båtens lange liv pr. i dag.

 

I 1890 var det Westye O. Sørensen i Fredrikstad som bestilte båten. Han hadde den til 1900 og deretter antageligvis hans sønn til 1911.
I denne tiden var båten aktiv i regatta og fikk mange premier.
Sølvplakettene er den dag i dag ombord skrudd fast på dekksbjelken midt i salongen.

Som kuriositet kan nevnes at i regattaen utenfor Tønsberg i 1898 så fikk FANTOM andre plass etter JÆRBUEN (da NANNA 1898).
JÆRBUEN har vært i Tysk eie lenge, men er nå kjøpt tilbake til Norge av Larvik Sjøfartsmuseum. http://www.op.no/nyheter/article2890564.ece
VELSIA & JÆRBUEN (FANTOM & NANNA) lå side om side på Trebåtfestivalen i Risør i 2010; VELSIA’s 120 års jubileum.


Velsia under Trebåtfestivalen 2011. Foto: Leif Sigvaldsen, Skien

Dette er premiene:

1892 – 3dje Premie Horten 9 juli. (1. Mignon, 2. Venus – Bane: Horten-Revlingen-Slagenstangen-Store Sletter-Horten)
1893 – 2dre Premie Langesund 9 august (1.Mignon 3. Asra)
1894 – 2 dre Premie Hankø 24 juli
1895 – 1 ste Premie Kristiansand 26 juli
1896 – 2 dre Premie Moss 29 juli
1898 – 3 dje Premie Hankø 10 juli
1898 – 2 dre Premie Vallø 30 juli (Tønsberg)
1902 – 3 dje Premie Narverød (Tønsberg) 15 juli
1903 – 1 ste Premie Narverød (Tønsberg) 20 juli
1903 – 1 ste Premie Marstrand

Fra 1911 til 1936 skiftet båten eiere og navn flere ganger.
Først Skipsreder H. Jacobsen, så 1914-1920 var eier den Britiske Visekonsulen i Oslo, H. Charles Dick. Det er uvisst om båten var England i denne perioden, men de neste eierne var Norske: K. N. Vegard, Enoch Jacobsen, Thorolf Wikborg og Jens Hiorth.


Fantom i Thorolf Wikborgs eie på trettitallet.




Wikborg familien på tur.

Men i 1937 kjøpte Henry Gutzeit båten.
Vi antar at Henry var i familie med tyskeren
Friedrich Wilhelm Gutzeit (1802–71) som kom til Norge som ung mann. Han bodde først i Drammen men flyttet etterhvert til Fredrikstad. Han var konsul (tysk?) og etablerte sagbruk i Norge og Finland. Sønnen Hans Gutzeit overtok farens firma. Hans sønn igjen Carl Benjamin Gutzeit var en ivrig seiler og ca 1912 eide han en Johan Anker bygget 10-meter "Magda VII" (senere "Adorna"). Han var på den tiden norsk konsul i Nantes i Frankrike og døpte båten om til "NOREG".
Henry Gutzeit (sønn, nevø?) døpte om VELSIA til NOREG II
og seilte til Frankrike. (Hans neste båt het NOREG III)
Fra 1938 la han båten i Hamble River og la båten ut for salg.

Leslie Hinton kjøpte båten der i 1942 og ga henne navnet VELSIA. Davids far Philip Cox kjente Leslie og var mannskap fra 1946 da det ble lov å seile igjen etter krigen.

Phillip med noen venner kjøpte båten i 1950 da Leslie giftet seg og emigrerte til Canada. Heldigvis fikk ikke Leslie lov av kona å seile båten over.
David vokste således opp med VELSIA.
Phillip seilte til Norge i 1957 og møtte mange i Archer familien og familie av tidligere eiere.
Vinteren 57/58 ble båten lagt i opplag i København med retur til Norge igjen før kursen ble satt hjem til Hamble.
Senere gikk en tur til Irland og mange turer til Frankrike.

Eierne og deres bosted. Dette er noe usikkert, så hvis noen har utfyllende opplysninger så hadde det vært fint.

1890-1900 - Westye O. Sørensen. Fredrikstad
1900-1911 – Lars R. Sørensen, Fredrikstad
1911-1913 – Skipsreder H. Jacobsen, Fredrikstad ? (Langesund?)
1913-1919 - Britiske Visekonsulen i Oslo, H. Charles Dick
1919-1923 – Konsul (Svensk konsulat) Knut N. Vegard, Fredrikstad (født i Risør/Vegardsheien)
1923-1925 – Bjergningssjef Wilhelm Enok Jacobsen, Oslo/Åsgårdstrand (tidl. Fredrikstad & Moss) (også omtalt som Enoch Jacobsen)
1925-1936 – Thorolf Wikborg, Drammen/Oslo
1936-1937 – Jens Hiorth, Høvik/Lyngør
1937-1942 – Henri Gutzeit, St. Sevrom/St. Malo
1942-1950 – Leslie Hinton, Hamble River
1950-1980 – Philip Cox & David Godsal, Hamble River
1980- 2009 - David Cox, Falmouth
2009- - David Cox & George Cox, Falmouth

Navnene på båten har vært omtrent som følger:

1890-1915 – FANTOM
1915-1920 – SEAGULL
1920-1933 – FANTOM? (RUTTA?)
1933-1937 –
FANTOM
1937-1948 - NOREG II
1942- -
VELSIA


Velsia under Trebåtfestivalen 2011. Foto: Leif Sigvaldsen, Skien

Jeg møtte VELSIA første gang da jeg gikk på skole i Southampton 1975 og bodde i skøyta vår, ex RS 14 STAVANGER, i samme marina i Hamble river.
Davids første lengre tur på egenhånd var til Irland i 1977.
David og Candia kom så og besøkte oss i Risør i 1980 og kom også til båtens 100 års jubileum i 1990.
De hadde da bestilt ny mast hos oss på Risør Trebåtbyggeri. Og det var på tide, for masten brakk 2 ganger i Nordsjøen på veien over.

Da seilingen på norskekysten den sommeren således ble amputert, ble de 2 år i Norge,
den gang med skriftlig tillatelse fra Tollvesenet uten å måtte betale moms.
Denne gangen måtte betale 8.500 kr i moms og hk avgift for å ha båten her i vinter.
Båtturister har nemlig ikke lov å forlate båtene sine i mer enn 6 uker. Få i Norge vet om dette.
Strenge regler møter utenlandske båtturister i Norge.
Du tror det ikke før du ser det: Moms for utenlandske gjestebåter og http://www.yachts-visiting-norway.no/

Les i VG her om Svenske seileres norske toll-mareritt. http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10005785

Les mer i Seilas: http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=497978&cat=6027 og her http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=499772&cat=4913

Heldigvis er det lavere moms for båter over 100 år (antikvitet) ellers hadde de måttet seilt VELSIA til Sverige høsten 2010 og lagt båten der.
Colin Archer seilere har via kronerulling bidratt med 5.000 kr for å dekke denne uforutsette skatt til Norske myndigheter.

David og Candia flyttet til Falmouth i 1984 og båten fikk da ny hjemmehavn etter 46 år i Hamble river.

Med siste års seilas til Norge er det 7de gangen over Nordsjøen for Cox familien. Denne turen ble seilt av George på 23 år som derved går i sin fars og farfars fotspor med samme båt.
Denne turen var heller ikke helt uten uhell. Denne gangen brakk gaffelen og de måtte inn til Lowestoft får å få den reparert. Men de rakk Trebåtfestivalen som planlagt.
Les George's beretning her.

Ellers har VELSIA seilt utallige ganger til Frankrike og deltatt på Brest og Douarnez festivalene i 1988, 96 og 04.

Originalitet

VELSIA er i sjelden original stand. I skroget er kun et par spantedeler, et par ribber, noen få bordganger og akterstevntoppen er skiftet.
Det meste av dekksbjelkene, mye av dekket og hele hytteoverbygget er originalt.

Hyttesidene er i laget med paneler som i fyllingsdører og dekksplanken er tynn, belagt med seilduk.
I dag kjenner vi vel dette bare på Jærbuen. Hytta på Velsia trenger restaurering men det er for dyrt å sette det vekk så David som er nevenyttig, håper å få gjort det selv en gang i fremtiden. Men det er også hyggelig å ha den originale hytta så lenge som mulig.


Wilhelm Enok Jacobsen og Margarethe Jacobsen på vei til Marstrand 30 august 1924.
Standsmessig oppdekning i det rolige været!
Livbøyen ligger på hyttetaket som ikke har skyveluke.

Mannskapscockpiten var opprinnelig meget dyp uten dekksbjelke mot salongen og hyttetaket trengte derfor ikke skyveluke!
Da motor ble innsatt måtte dørken heves og skyveluke ble montert.
Den første motoren var på 2,5 hk. Den neste i 1930 en 10 hk FM og nå er det en 16 hk Sabb.

Innredningen var originalt inndelt slik vi kjenner det på VENUS, JÆRBUEN, MARIE m. fl: Salong akter - Lugar midtskips - Bysse forut.

I ca1945 ble den gjort om til vanlig havseiler løsning med bysse og kartbord akter, salong midtskips med loskøye og forpigg med 3 køyer.

Riggen har hele tiden vært gaffel som originalt men en høyere mast ble montert på 30-tallet med tanke på bermuda storseil, men det ble aldri sydd.


VELSIAs seiling sommer 2011:
- Fredrikstad/ Sail Isegran 11 – 18 juni
- Bygdøy NSM 20-23 juni
- Juli: Oslo-Lyngør-Larvik.
- Colin Archer Dagene i Larvik 29-31 juli
- Risør Trebåtfestival 4-8 august
- Mandag 15 august satte Velsia kursen mot England igjen og ankom Lowestoft fredag19 august. Her skal George bo i båten i vinter og gå på båtbyggerskole. I 2012 er båten tilbake i Falmouth.

Oppdatert 18 mars 2012
Denne side ble først opprettet 8.4.2011

Jeppe Jul Nielsen
Trebåt: Konstruktør & Konsulent & Båtutstyr for trebåter
www.jul-nielsen.no
Tyriveien 1 - 4950 Risør
Tlf 3715 3144
Mob 9077 8929
Email: jeppejul(at)online.no

www.jul-nielsen.no